Robinson in Ruins
'Nadat een man genaamd Robinson uit de Edgecote-gevangenis was vrijgelaten, vond hij zijn weg naar de dichtstbijzijnde stad en zocht hij een verblijfplaats.' Na London (1993) en Robinson in Space (Tiger Award-winnaar in 1997) komt de Britse regisseur Patrick Keiller met zijn derde filmessay over het excentrieke, mysterieuze karakter Robinson.
Zijn personage verschijnt nooit in beeld, maar wordt wel voortdurend opgeroepen, in de wisselwerking tussen beeld en geluid. Keiller filmde landschappen in het zuiden van Engeland, in het jaar dat de bankenzeepbel barstte. Veel locaties bevatten dan ook verwijzingen naar de opkomst van het kapitalisme vanaf de 16e eeuw.
De ironische voice-over van Vanessa Redgrave, die deze rol overneemt van de overleden Paul Scofield, benoemt de zich verdiepende financiële crisis, maar ook zaken als klimaatverandering, filosofie, architectuur, kunst, wetenschap en politiek. Zo ontstaat een dubbelzinnig portret: het Engelse landschap is al lange tijd het decor van industrieën en infrastructurele projecten, maar haar bewoners beschouwen het nog immer als pittoreske natuur.