Quality Control
Vouwen, gladstrijken, ophangen. Vouwen, gladstrijken, ophangen. Eindeloos gaat het door, het repetitieve werk van de medewerkers van een stomerij in Prichard, Alabama. Kevin Jerome Everson filmde er in de zomer van 2010. De routines, het lawaai van de machines, de hitte, het opgewekte geklets, de pauzes - in lange, ononderbroken takes legt de regisseur het vast, zodat de kijker genoeg tijd heeft om alle details van het zware werk in zich op te nemen.
Gedraaid in zwart-wit op 16mm lijkt Quality Control haast afkomstig uit een ander tijdperk. Dat wordt versterkt door Eversons werkwijze, waarbij hij ervoor kiest het proces van het filmmaken zichtbaar en voelbaar te maken. Overbelichting, flakkeringen of trillingen in het beeld horen bij de ingrepen om de kijker bewust te maken van het filmmateriaal.
Quality Control past naadloos in het uitgebreide oeuvre van Everson, die talloze korte films en vijf lange films maakte, met de arbeiderscultuur van Afro-Amerikanen als belangrijkste onderwerp.