Pa negre
Deze meest recente Villaronga-film is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 2003 van Emili Teixidor, maar bevat ook elementen uit twee andere werken uit 1979 van Teixidor: Retrat d'un assassí d'ocells en Sic transit Gloria Swanson. Pa negre keert terug naar de psycho-geografie van El mar, dat zich ook afspeelt in een Spanje dat getekend is door de littekens van de Burgeroorlog. Opnieuw is het decor een landelijk, bijna pastoraal universum, opnieuw worden schedels ingeslagen en opnieuw wordt onschuld verloren. Maar hier gaat het om één jongen, die gedwongen wordt een wijsheid te slikken waarom hij nooit gevraagd heeft. Andreu vindt in een bos de lijken van een man en diens zoon. 'Wie zaait, zal oogsten', mompelt een oude man als hij het nieuws hoort. Kort daarop arresteert de politie de vader van Andreu. Uiteindelijk is Pa negre niet alleen een verhaal over familie, maar ook over klassenverhoudingen. Een volwassen meesterwerk.