Majority
Mertkan (21) is een passieve jongeman die nog bij zijn ouders woont en op het kantoor van zijn vaders bouwbedrijf werkt. In zijn vrije tijd hangt hij met vrienden rond en bezoekt hij clubs in Istanboel. Zijn leven is stabiel, maar leeg. Tot hij de Koerdische Gül ontmoet. Zijn dominante, compromisloze vader heeft weinig goede woorden over voor Koerden en is tegen hun omgang. Het is de vraag of Mertkan alle verwachtingen van zich weet af te schudden, om zijn eigen beslissingen te nemen.
In dit sterke debuut, dat in première ging op het filmfestival van Venetië - en daar bekroond werd met de Leeuw van de Toekomst -, behandelt Seren Yüce Turkse taboes op delicate wijze, aan de hand van een gecompliceerde vader-zoonrelatie, volwassenwording en de positie van vrouwen in een door mannen gedomineerde samenleving.
Een belangrijke rol is in Majority weggelegd voor de architectuur van de stad, als metafoor voor het gecompliceerde leven. Yüce ziet zijn filmdrama als zelfkritiek; kritiek op de Turkse maatschappij, waar hij zelf deel van uitmaakt.