La nostra vita
In modern-realistische stijl verhaalt La nostra vita over de onverwoestbaarheid van familiebanden en de veerkracht van de mens.
Aanvankelijk heeft de sympathieke macho Claudio het prima voor elkaar. Hij is gelukkig met zijn vrouw Elena en hun twee zoontjes, een derde kind is onderweg. Voor de bouwvakker is er werk in overvloed: de noordelijke buitenwijken van Rome zijn één grote bouwput. Maar als het noodlot toeslaat en Claudio ook op zijn werk in de problemen komt, staat hij er alleen voor. Met behulp van vrienden en familie probeert hij zich staande te houden aan de onderkant van de samenleving.
Met La nostra vita zet Daniele Luchetti de succesvolle samenwerking voort met de scenarioschrijvers van zijn vorige film Mio fratello è figlio unico. In eigen land was dat destijds goed voor vier Donatello’s (de Italiaanse Oscars). Oplettende kijkers zullen Elio Germano herkennen uit Luchetti’s vorige werk. Hij werd voor zijn rol als Claudio in Cannes bekroond als beste acteur, ex aeqo met Javier Bardem.