If the Seed Doesn't Die
Roemenië, ongeveer tweehonderd jaar geleden. Arme boeren slepen een houten kerk over een bevroren meer naar hun dorp. Ze mogen er zelf geen bouwen, omdat ze orthodox-christelijk zijn. De Balkanregio, het postcommunistische tijdperk. Een Servische man zoekt het lijk van zijn zoon, die in Roemenië bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Een Roemeense man wil zijn dochter vinden die in Kosovo gedwongen in een bordeel werkt. Ze ontmoeten elkaar bij een illegale grensoversteek in de Donau-rivier.
Wat volgt is een deprimerende, gitzwarte tragikomedie, waarin er stevig gezopen en geprostitueerd wordt, lijken voor duizend euro over de toonbank gaan en de corruptie welig tiert. En dat tegen de achtergrond van de roerige politieke geschiedenis van de Balkan, met voortdurend versnipperende natiestaten en een babylonische mengelmoes van talen.
Deze regio is altijd het decor geweest van heftige, vaak bloedige identiteitsconflicten, zo maakt regisseur Sinisa Dragin (Tiger Award-winnaar in 2002 met Every Day God Kisses Us on the Mouth) duidelijk in deze onnavolgbare aaneenschakeling absurd-theatrale situaties.