Gromozeka
Gromozeka is de naam van een band die door drie boezemvrienden in hun jeugd werd opgericht. De drie mannen zijn nu over de veertig. Ze wonen alle drie in Moskou, maar zijn elkaar uit het oog verloren. Gromozeka is ook een figuurtje uit de kinderanimatiefilm die een van hen, een politieagent, nog altijd leuk lijkt te vinden. Misschien omdat hij zich wel kan vinden in de uitspraak van Gromozeka: 'Ik heb geen geluk in het leven!' Zijn werk is een sleur, zijn vrouw lijkt niet echt om hem te geven en zijn volwassen zoon al helemaal niet.
Zijn vrienden - een taxichauffeur en een chirurg - zijn niet fortuinlijker. De eerste komt erachter dat zijn enige dochter een verborgen leven leidt, de tweede kan niet kiezen tussen zijn vrouw en zijn minnares. De levens van de drie oude vrienden verlopen parallel en kruisen elkaar in Gromozeka op een subtiele manier.
Deze mooi geacteerde en geregisseerde, volwassen tweede film van Vladimir Kott (The Fly, 2008) gaat over mannen die zich verzetten tegen de banaliteit van alledag met zijn leugens, liefdesperikelen en aftakeling. En over een gewone man die zich verloren voelt in de anonimiteit van een grote stad.