'We zijn allen kinderen van de oorlog', zegt Andreu tegen zichzelf én de kijker. Zoals elk dorp in het land werd ook het zijne verscheurd door frontlinies en ideologieën. Falangisten en republikeinen wonen naast elkaar, met de wapens in de aanslag. Andreu en zijn vrienden Francisca, Manuel en Pau zijn ’s nachts getuige van een massa-executie. De volgende dag besluiten ze het recht in eigen hand te nemen. Als straf dwingen ze de zoon van een van de schutters een laxeermiddel te slikken; de woedende Pau gaat verder: hij slaat de schedel van het kind in. Daarop pleegt hij zelfmoord. De schaduw van die gruwelijke dag zal altijd over het leven van de overlevenden hangen - de onschuld is voorgoed verloren. El mar is een krachtig meesterwerk - morbide, gewelddadig en met vastberaden blik. Het is even sterk geïnspireerd door Bernanos als door Schnitzler en Cela, gekruid met oer-Spaans surrealisme van het rauwere soort.