A Small Town Called Descent
Nadat een jonge Zimbabwaanse man net over de grens met Zuid-Afrika gruwelijk is vermoord, arriveren drie agenten van de Scorpions Investigating Unit in het dorpje Descent. Volgens de lokale politiecommandant is de moord een wraakactie vanwege een zedenmisdrijf, maar al snel ontdekken de Scorpions dat er meer aan de hand is. Bovendien blijken de drie ook zelf niet zo onschuldig als ze doen voorkomen.
Debuterend Zuid-Afrikaans regisseur Jahmil XT Qubeka schetst op sardonische wijze de problemen die Zuid-Afrika teisteren. Armoede, geweld, vreemdelingenhaat en wijdverbreide corruptie verlammen zowel de democratisering als de verzoening sinds het apartheidssysteem twintig jaar geleden werd afgeschaft. Nieuwsbeelden van de aanklachten wegens verkrachting en corruptie tegen president Jacob Zuma tillen het verhaal naar een nationaal niveau. Qubeka‘s melancholie over het tragische lot van Zuid-Afrika schuilt in de weidse beelden en de intense kleuren waarmee de filmmaker het Zuid-Afrikaanse landschap vastlegde.