White Material
De IFFR-Maestro van 2009 is terug met White Material. De in Afrika opgegroeide Claire Denis keert in deze film terug naar het continent waar ook haar debuut Chocolat (1988) zich afspeelde. Ging het in Chocolat om de jeugdherinneringen van een blank meisje in Afrika, deze keer draait het om een Franse plantage-eigenares (Isabelle Huppert) in een land dat steeds verder uiteenvalt door een gewelddadige burgeroorlog. Deze koppige Maria negeert waarschuwingen over een naderend rebellenleger met kindsoldaten en wil koste wat kost de koffieplantage draaiend houden, ook al zijn de arbeiders op de plantage al gevlucht.
Het is het verhaal van een vrouw die vindt dat zij daar op haar plek is, terwijl veel Afrikanen haar zien als een buitenstaander, een ongewenst overblijfsel van het Europese kolonialisme. Denis schreef het scenario samen met de Franse schrijfster Marie N'Diaye, die afgelopen jaar de belangrijkste Franse literaire prijs (de Prix Goncourt) won.