Walking Is Dancing
Deborah Stratman koos voor dit Forget Africa-project een land waarvan ze weinig wist. Een land waar eigenlijk niet veel mensen iets van weten. En dat kan de nieuwsgierigheid prikkelen. Malawi is een van de minst ontwikkelde landen ter wereld, en mede daardoor is een oud medium als radio er nog erg belangrijk. Stratman heeft een meer dan normale belangstelling voor geluid en muziek en hoe deze in een samenleving functioneren. Het vormde haar leidraad in een tocht door het land. Een tocht van radiostudio naar radiostudio, maar ook naar de verste uithoeken van het land.
Stratman is kunstenares, en haar uitgangspunt was niet het maken van een documentaire met een vooropgezette structuur. Ze liet zich leiden door haar belangstelling, en ook door toevallige ontmoetingen. Ze ging van stad naar stad en van dorp naar dorp, van klaslokaal naar videohal en uiteindelijk weer naar een radiostudio. Ze liet zich leiden door het ritme van het hedendaagse leven in Malawi en stond open voor iedereen met een bijzonder idee.
Door spaarzaam met het haar toegekende kleine budget om te gaan en genoegen te nemen met goedkoop onderdak, kon ze haar verblijf in Afrika zo lang mogelijk rekken. Het gaf haar de tijd om mensen te leren kennen en situaties zorgvuldig in zich op te nemen - en vast te leggen.