Todo, en fin, el silencio lo ocupaba
Een in zorgvuldig zwart-wit gedraaide overpeinzing over het filmen van een merkwaardig toneelstuk, een fascinerende monoloog door actrice, regisseuse, performancekunstenares en politiek activiste Jesusa Rodriguez, gebaseerd op het gedicht First I Dream van de 17e-eeuwse non Juana Inés de la Cruz. Rodriguez wacht geduldig tussen de opnamen, terwijl regisseur en de crew zich bezighouden met de shots, het verplaatsen van lampen en de positie van de camera.
Regisseur Nicolas Pereda (Mexicostad, 1982): ‘In deze film probeer ik verschillende aspecten van het filmproces te onderzoeken door het filmen van een nogal merkwaardig toneelstuk te observeren. Het is niet zozeer een ‘making of’, maar eerder een verkenning van het concept stilte binnen het filmmaken...’ Pereda heeft sinds 2007 al vier speelfilms gemaakt. Een vijfde, Verano de Goliath, is thans in productie met financiële steun van het Hubert Bals Fonds.