To Walk Beside You
In 2008 vertoonde dit festival de eerste vier speelfilms die de jonge regisseur Ishii Yuya in korte tijd had afgeleverd. Inmiddels is zijn tempo genormaliseerd, dit is zijn eerste werk sindsdien. Opnieuw worden serieuze onderwerpen in het absurde getrokken. De zelfmoordpoging van de 17-jarige Norio bijvoorbeeld: hij verzamelt moed om in de rivier te springen als twee klasgenoten, met onder hun arm een soort neukpop zonder hoofd of bovenlichaam, naar hem zwaaien zonder verder een hand uit te steken. Nee, dan zijn lerares Akemi. Zij biedt hem een andere uitweg: vluchten naar Tokio, heel hard studeren en advocaat worden. Zij betaalt, maar werkt zich daarvoor stiekem uit de naad. Jammer dat Norio niet zo’n studiebol is. Hij spendeert zijn dag liever aan het weesjongetje dat hem verwart met een beroemde honkballer. Een tragikomedie waarin alle ouder-kindrelaties zijn verstoord en zelfs de platonische liefdesrelatie tussen Norio en Akemi geen stand houdt.