The Vulture
Als Boaz terugkeert van de Jom Kippoeroorlog laat hij twee vrienden achter op het slagveld. Om de pijn van de nabestaanden te verzachten, verzint hij verhalen over hun heldendaden, schrijft namens hen gedichten en begint zelfs iets met de vriendin van een van hen. Bij de volgende oorlog zal Boaz ervoor zorgen dat zijn kameraden allemaal een gedicht bij zich hebben en iets waardoor ze in onze gedachten kunnen blijven, voor het geval dat.
The Vulture ging in 1981 in première, op een moment dat de eerste tekenen van de volgende oorlog - wat de Eerste Libanese Oorlog zou worden - in de hele Israëlische samenleving zichtbaar waren. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat Yaky Yosha’s half vergeten satire op de enigszins misselijkmakende cultus van heldenverering kon rekenen op een storm van kritiek en tot een klein schandaal uitgroeide. Helaas is de film nu nog even relevant als toen.