Sunday School
Sunday School is een ontmoeting tussen twee vrouwelijke filmmakers. Joanna Arong Vasquez is een documentairemaker uit de Filippijnen, die alweer enkele jaren in Beijing woont en werkt. Haar films zijn complex en zorgvuldig, en demonstreren een scherp oog voor sociale processen en situaties. Ze maakte films over de vele economische en culturele veranderingen in het huidige China, zoals de lange documentaire Neo-Lounge, over het kleurrijke uitgaansleven in Beijing.
Arong Vasquez trok voor dit project naar Zambia om er een portret te maken van de Zambiaanse filmmaker Musola Cathrine Kaseketi. Van Kaseketi, die documentaires en korte films heeft gemaakt, draait in dit programma haar eerste lange speelfilm Suwi.
Het levensverhaal van Kaseketi is boeiend en indrukwekkend, en maakt veel duidelijk over de situatie en ontwikkeling van haar land. Ze raakte als kind gehandicapt, en had ook verder een moeilijke jeugd, met een hardvochtige stiefmoeder. De volharding die nodig was om uit te groeien tot een vooraanstaand filmmaker dwingt in haar omgeving groot respect af.
Voor Sunday School gingen de twee regisseurs terug naar de plaatsen waar Kaseketi opgroeide en naar school ging. De film geeft daardoor een bijzonder beeld van het traditionele leven van Zambia, maar ook van de huidige situatie. Zambia behoort tot de armste samenlevingen ter wereld en is een land waar weinig vanzelf gaat - zeker ook niet het maken van eigenzinnige films.