Stone Is the Earth
De dag dat Vergel terugkeert uit de mijnen ontstaat er onrust in de levens van zijn kleine broertjes en zus. Zij hadden het immers prima voor elkaar, zo zonder ouders rustig levend in hun hutje op het prachtige Filippijnse platteland, dat met zijn glooiende heuvels en rijstvelden, de indruk wekt van overvloedige agrarische rijkdom. De koortsachtige en verwoede zoektocht naar grondstoffen doorkruist de vrijheid en educatie van jonge kinderen op het platteland. Vergels eergevoel en zorgzaamheid voor zijn stoute broertje en verliefde grote zus slaat om in onverdraagzame hebberigheid wanneer hij goud vindt op zijn land. Zal dit goed aflopen? Ramon de Guzmans (1971) Stone is the Earth vormt een onderdeel van zijn ‘Earth’-trilogie. De film werd ondersteund door het Hubert Bals Fonds.