Soul Boy
Je zou kunnen zeggen dat de locatie de eigenlijke hoofdpersoon van deze film is. Alle Afrikaanse steden hebben enorme en vaak deprimerende krottenwijken, maar de wijk Kibera in Nairobi is nauwelijks een wijk meer te noemen. Het is een modderige oceaan van krotten waar ruim een miljoen mensen leven en overleven.
In de gewelddadige krottenjungle van Kibera woont de veertienjarige Abila. Hij is een Luo - een van de vele Keniaanse stammen. Hij is dol op zijn leeftijdgenootje Shiku, maar zij is een Kikuyu, en dat is een probleem. Jongens en meisjes van verschillende stammen worden niet geacht met elkaar om te gaan. Maar Abila heeft nog een ander probleem. Aan het begin van de film treft hij zijn vader aan in een zorgwekkende toestand. Zijn moeder houdt het op een kater, maar Abila voelt dat er meer aan de hand is. Hij ontdekt dat de ziel van zijn vader is gestolen door een Nyawawa, een vrouwelijke geest. Ondanks de vijandigheid van de omgeving trekken Abila en Shiku samen op om de ziel van Abila’s vader te redden.
De film is ontstaan vanuit een workshopsituatie, en de productionele ondersteuning van de befaamde Duitse regisseur Tom Tykwer heeft de film een buitengewoon professioneel aanzien gegeven. Vooral het camerawerk is van een niveau dat zelden in Afrikaanse films wordt gezien. De authentieke achtergrond in combinatie met de Europese ondersteuning, ook van het Hubert Bals Fonds, maakt van Soul Boy een fonkelende korte film.