Siliva the Zulu
Deze film is een mijlpaal in de annalen van de koloniale Afrikaanse cinema. De Italiaanse regisseur en ontdekkingsreiziger Attilio Gatti, bekend vanwege zijn boeken over wilde dieren, ging in 1927 samen met de antropoloog Lidio Cipriani naar het land van de Zoeloes om een film te maken waarin authentieke antropologische elementen werden verweven met een fantasie over toverij en verraad. Gatti tuigde het script verder op met ‘liefde, haat, intriges en avontuur’ (woorden die deel uitmaakten van de oorspronkelijke titel). Hij vermengde een westers romantisch thema als ‘jongen ontmoet meisje, jongen raakt meisje kwijt’ met zijn eigen ideeën over het tribale bestaan en haalde zijn acteurs uit de plaatselijke Zoeloestam. Daarmee is Siliva the Zulu praktisch het enige, zij het niet authentieke verslag over leven en cultuur van de Zoeloes in die tijd. Het zijn in ieder geval de enige beelden die we hebben van dat volk en hun bereidwillige medewerking.