Reading Book of Blockade
In Reading Book of Blockade laat Aleksander Sokoerov diverse mensen - acteurs, journalisten, scholieren, studenten, militairen - delen voorlezen uit het beroemde boek van Aleksandr Adamovitsj en Daniil Granin over het beleg van Leningrad. De stad werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers belegerd, een blokkade die 900 dagen duurde - van september 1941 tot januari 1944 - en onder meer tot grote hongersnood in Leningrad leidde. De lange belegering kostte naar schatting een miljoen burgers het leven, maar de Duitsers wisten het taaie Russische verzet niet te breken. Bij het voorlezen van de ooggetuigenverslagen van overlevenden over de bloederige strijd en de ontberingen raken sommige lezers in Sokoerovs documentaire erg geëmotioneerd. Sokoerov zegt de gebeurtenissen minstens zo tragisch en verschrikkelijk te vinden als de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki; het beleg was volgens hem een 'historische en culturele ramp'. Zijn film bevat schitterend archiefmateriaal van het beleg.