Memories of a Forgotten War
De Filippijns-Amerikaanse Oorlog is waarschijnlijk het minst bekende gewapende conflict van de vorige eeuw, wat eigenlijk verontrustend is, aangezien de verschrikkingen daarvan de voorbode waren van zoveel van de gruwelen die nog zouden volgen. Alles wat we later hebben gezien bij de oorlogen in Korea, Vietnam en, het meest recent, de Perzische Golf - van ‘waterboarden’ tot opsporings-en-vernietigentactieken - heeft al plaatsgevonden tijdens de eerste buitenlandse ‘beschavingsmissie’ van de VS, zoals die destijds aan het publiek werd verkocht.
Memories of a Forgotten War is een experimentele benadering van dat gigantische gat in de geschiedenis, een mengvorm van documentaire en fictie, een verweving van verhalen waarin gestileerde historische reconstructies, interviewpogingen met onwetende Amerikaanse burgers van nu (eentje vraagt zich in ernst af of die oorlog ging over welke rijst je moest eten!), mondelinge overlevering en animatie allemaal aan bod komen.