La femme au couteau
Timité Bassori wilde dat de Afrikaanse cinema de Afrikanen van hun stuk zou brengen. Hier wordt het westerse virus van de Freudiaanse psychologie op treffende wijze geïntroduceerd in een verhaal met een traditioneel Afrikaanse structuur. Toch worden Afrikaanse tradities openlijk in twijfel getrokken via de problemen van een jonge intellectueel uit Ivoorkust die blijkbaar een trauma heeft opgelopen van zijn overdreven strenge opvoeding in Afrika. Als hij na een lang verblijf in Europa naar huis terugkeert, heeft hij problemen om zich weer aan te passen aan de samenleving en lijdt hij onder zware seksuele remmingen, die zich uiten in de voortdurende verschijning van een vrouw met een indrukwekkend mes. Daardoor is hij verlamd van angst en kan hij geen relaties met vrouwen aangaan. Hij wendt zich tot traditionele genezers en medicijnen, maar niets helpt. Net als in die andere beroemde film met een-vrouw-met-een-mes moet hij ten slotte het beeld van zijn moeder trotseren.