Japanese Devils
Veertien veteranen van het Japanse Keizerlijke Leger praten over hun ervaringen in China, merendeels dus over de misdaden en gruwelen die ze hebben begaan of waaraan ze op zijn minst medeplichtig waren. Enomoto Masaya herinnert zich het volgende: ‘We kwamen bij een dorp vol vrouwen. We kleedden ze uit en dwongen ze langs de kant van de weg te gaan liggen. Na ze te hebben verkracht, propten we in benzine gedrenkte lappen in hun vagina en staken ze in brand. Dat was een boodschap voor de vijand, maar ook een vorm van vermaak voor ons.’ Of neem Yuasa Ken, die bij Eenheid 731 heeft meegewerkt aan experimenten op levende Chinese gevangenen. Hij beschrijft hoe ze hun menselijke proefkonijnen vermoordden: ‘Toen we er met eentje klaar waren, spoten we zuurstof in zijn bloed om hem af te maken, maar dat werkte niet. Hij kreeg alleen maar overal paarse zwellingen. Toen hebben we hem een overdosis verdovingsmiddel toegediend.’