Honeymoons
Honeymoons, de vijftiende speelfilm van de gelauwerde Servische regisseur Goran Paskaljevic, is alleen al bijzonder omdat het de eerste Servisch-Albanese coproductie is. Servië en Albanië staan sinds mensenheugenis vijandig tegenover elkaar. Het idee voor Honeymoons ontstond toen Paskaljevic enige jaren geleden werd uitgenodigd om drie van zijn films te vertonen in Tirana, en daar tot zijn verrassing veel gelijkgestemde Albanezen ontmoette. Ook ontdekte hij dat Albanezen en Serviërs veel met elkaar gemeen hebben, met name de diepgekoesterde wens om bij Europa te horen. De Servisch-Albanese samenwerking die daarna op gang kwam, verliep ondanks de taalproblemen opmerkelijk soepel. De film vertelt in een parallelle montage de verhalen van een Albanees en een Servisch stel. Om verschillende redenen zoeken de pasgetrouwden hun geluk in West-Europa, maar dat blijkt voor migranten uit de Balkan niet mee te vallen.