Die Frau mit den 5 Elefanten
Documentaire portret van de 86-jarige, van oorsprong Oekraïense Svetlana Geier, die haar leven in dienst stelt van het vertalen van Russische literatuur naar het Duits. Om, zoals ze zelf zegt, haar schuld tegenover Duitsland af te betalen - een schuld waarmee ze zichzelf tijdens de Tweede Wereldoorlog opzadelde. De laatste twintig jaar concentreert ze zich op de vijf grote romans - ‘de vijf olifanten’ - van Dostojevski.
Tegenover haar nauwgezette intellectuele arbeid, die ze samen met een aantal gepensioneerde vrienden uitvoert, zet de film Geiers alledaagse bezigheden in en om het huis: appels schillen, thee maken en de kinderen en kleinkinderen ontvangen. Wanneer ze voor een gastdocentschap in Kiev wordt uitgenodigd, keert ze voor het eerst sinds vijfenzestig jaar terug naar haar geboortegrond. Genomineerd voor Beste Documentaire tijdens de European Film Awards afgelopen december.