Dangerous Encounters: 1st Kind
Dankzij de snelle ontwikkeling van televisie kregen jonge regisseurs eind jaren zeventig in Hongkong de kans snel aan de bak te komen, om daarna door te stoten richting cinema. Tsui Hark - die zestig jaar geleden als Tsui Man-Kong werd geboren in Frans Indochina, als twintiger het filmvak leerde in de Verenigde Staten en vervolgens een succesvolle serie maakte voor een Hongkongs televisiestation - presenteerde met Dangerous Encounters: 1st Kind (1980) een van zijn eerste staaltjes 'punkrock cinema'. Het is enerzijds een onbezorgd potje loltrappen en anderzijds een venijnige trap tegen de schenen van de gevestigde orde. Een groepje jongelui probeert zich via allerlei gewelddadige verwikkelingen staande te houden in de grootstedelijke wildernis, waarbij ze zich van hun meest nihilistische kant tonen. In de jaren negentig zou Tsui Hark, die zich ook als producer ontpopte, bij een groot westers publiek doorbreken met de Once Upon a Time in China-films en twee Jean-Claude van Damme-vehikels.