Dit laatste deel van Yoshida's drieluik van ‘verbeeldingen van de hedendaagse geschiedenis’ richt zich op Kita Ikki, de ideologische leider van het Japanse rechts-extremisme en de militaire opstanden van de jaren twintig en dertig. Kita was een raadselachtige figuur die socialisme, militarisme en boeddhistische mystiek combineerde. Yoshida schotelt ons een filmisch onderzoek naar de persoonlijkheid en drijfveren van deze complexe historische figuur voor, die wordt vertolkt door de beroemde acteur Mikuni Rentaro. Het cruciale element is Kita’s verhouding tot de keizer, het opperste symbool van de Japanse staat en identiteit. Kita wilde via hem een revolutie teweegbrengen, maar werd uiteindelijk in zijn naam ter dood gebracht.
Coup d’état was Yoshida’s eerste niet-breedbeeldfilm en hij maakt handig gebruik van dit kleinere formaat met indrukwekkend modernistisch camerawerk dat het benauwende van Kita’s paranoia en waandenkbeelden benadrukt. Hijzelf beschouwde deze film als voltooiing van zijn werk, zowel qua inhoud als stijl, en maakte daarna dertien jaar lang geen speelfilms meer, maar stortte zich op de documentaire.