City of Life and Death
Een van de meest dramatische episodes uit de Tweede Chinees-Japanse oorlog is de Japanse verovering van Nanjing in december 1937, en de massamoord en verkrachtingen die daarop volgden. In zijn indrukwekkende reconstructie van deze tragedie toont de Chinese filmmaker Lu Chuan wat er zich in beide kampen afspeelt. De grimmige lyriek van de grootse zwart-witbeelden en de met een handheld camera vastgelegde chaos van gevechten tussen de ruïnes geven City of Life and Death de allure van een klassiek epos.
Lu is spaarzaam met heldenverering en toont vooral de pogingen tot overleven. Onder de vele (historische en fictieve) hoofdpersonen zijn de Duitse zakenman en nazi John Rabe die probeert Chinese burgers te beschermen, een collaborerende Chinese medewerker van Rabe, een wrede Japanse commandant en een verbijsterde Japanse soldaat die de gruwelen niet kan verdragen. De film werd in China met succes uitgebracht, maar door de genuanceerde portrettering van de Japanners ook zwaar bekritiseerd.