Bonded Parallels
Twee verhalen kruisen elkaar: dat van een moeder die haar kind ter wereld brengt ten koste van haar eigen leven en dat van een dochter die een soortgelijke liefde beleeft als de relatie waaruit zij zelf is geboren. De twee ‘verbonden parallellen’ in het verhaal verschaffen een gedetailleerde kijk op twee verschillende soorten samenlevingen in totaal verschillende tijden, waardoor onverwachte historische overeenkomsten naar voren komen. De ene lijn loopt via Hanna, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in een dorpje in Noorwegen op haar man wacht. Dan laat ze Arakel, een Russische krijgsgevangene van Armeense komaf, bij haar schuilen, wat onvermijdelijk tot een liefdesaffaire leidt. In de andere lijn volgen we dochter Laura, bij wie de liefde van een ongehoorzame student komt. Haar verhaal speelt zich af in de jaren tachtig, op het hoogtepunt van de Armeense betogingen voor onafhankelijkheid.