Body on Fire
Het idee voor deze serie Tanzaniaanse korte films werd al vijf jaar geleden ontwikkeld tijdens een scenarioworkshop in Zanzibar die werd ondersteund door het Hubert Bals Fonds. De lange ontstaansgeschiedenis van de serie is veelzeggend over de stand van zaken van het filmmaken in dit deel van Afrika.
Maar ook de ambities van de betrokkenen (via Savannah Films vooral Imruh Bakari) hebben daarbij een rol gespeeld. Het streven was om iedere stap van het filmproces, van scenario tot postproductie, op het hoogste professionele niveau uit te voeren. Zo werden de plannen met behulp van ervaren schrijvers herschreven en werden bij het filmmaken zelf de beste vakmensen betrokken. Door een gebrek aan middelen, al hebben vele fondsen aan de reeks bijgedragen, werden de producties zeer vertraagd. Dat na al die jaren de reeks er toch is, mag een wonder van vasthoudendheid worden genoemd.
Behalve dat alle korte films een oefening in professioneel filmmaken vormen, bevatten ze thematisch allemaal een actuele en maatschappelijke les. Zo gaat The Will over de strijd om erfenissen, I Am Tired over seksueel misbruik, Work for Free over de financiële positie van ouderen, Mawazo over scholing en Body on Fire over verantwoordelijkheid en aids.
De films zijn misschien niet vernieuwend, maar wel degelijk gemaakt en geven nadrukkelijk een inzicht in de Tanzaniaanse samenleving.