Antonia
In Vila Brasilândia, een voorstad van São Paulo, beginnen vier meisjes die als achtergrondzangeres werken de rapgroep Antonia. Ze hopen met hun muziek een onafhankelijk bestaan op te kunnen bouwen.
Even lijkt het erop dat de omstandigheden meewerken. Dan neemt de rauwe werkelijkheid aan de onderkant van de Braziliaanse samenleving het weer over. Armoede, geweld en machismo zorgen ervoor dat de vier meiden niet alleen hun samenwerking, maar ook hun vriendschap in rook op zien gaan. Toch is Antonia geen film over kwetsbare vrouwen die in een harde samenleving het onderspit delven. Integendeel: de zangeressen blijken gaandeweg over zoveel assertiviteit en doorzettingsvermogen te beschikken dat ze opnieuw kunnen beginnen.
De vier hoofdrollen worden overtuigend vertolkt door de Braziliaanse R&B/hiphopsterren Negra Li, Leilah Moreno, Quelynah en MC Cindy, die in Antonia in feite zichzelf spelen in een verhaal over hun eigen leven. De regisseur besteedde drie jaar aan de voorbereidingen en kreeg zo de medewerking van lokale artiesten en muzikanten. Hierdoor oogt de film naturel, en hoeft het camerawerk de tegelijkertijd levendige en armoedige achterstandswijk nauwelijks in authenticiteit te versterken.