A Brighter Summer Day
Edward Yangs epische en stilistisch imponerende A Brighter Summer Day uit 1991 speelt zich af in Taipei, begin jaren zestig. Yangs meesterwerk kent honderd sprekende rollen, maar centraal staat de veertienjarige Xiao Si’r. Hij groeit op in een verstikkend milieu en heeft het moeilijk op school. Samen met zijn vriendjes Cat en Airplane raakt hij langzaam in de ban van de plaatselijke bende ‘Little Park’ en raakt hij verzeild in een bendeoorlog. Met dit semi-autobiografische verhaal raakt Yang ook aan verreikender thema's als de zoektocht naar een eigen identiteit, en de strijd tussen de toenemende Amerikanisering van Taiwan en het behoudende traditionalisme van het land dat altijd de hete adem van China in de nek voelt.
De onlangs door de World Cinema Foundation gerestaureerde, extra lange versie van de film wordt vertoond. Edward Yang stierf in 2007 op 59-jarige leeftijd.