Zien kijkers in de bioscoop of thuis ooit het beeld dat de regisseur voor ogen had, of wat de cameraman door zijn zoeker zag? Er wordt steeds vaker geschoven, niet alleen met de grootte van een beeld, maar ook met de relatieve afmetingen. Bij de hoogte-breedteverhouding van een beeld zijn de exacte afmetingen niet belangrijk, zolang de verhouding maar intact blijft. De term wordt meestal gebruikt voor grafische beelden, film, computerschermen, papierafmetingen, fotoafdrukken, (visite)kaartjes, pixels etc. Het feit dat er meestal meerdere verhoudingen mogelijk zijn geeft problemen voor filmmakers en consumenten en verwarring voor zendgemachtigden. Maar voor veel kunstenaars zou de hoogte-breedteverhouding niet bepaald moeten worden door de beperkingen van de techniek of het medium, maar door de inhoud van het verhaal. Van regisseurs als D.W. Griffith begin 20e eeuw tot de Itchy and Scratchy-sketch uit The Simpsons Movie kan het spelen met de hoogte-breedteverhouding belangrijke esthetische implicaties hebben.
Door een breed scala aan trailers en stills uit filmarchieven te vertonen werpen Ronald Simons en Mark-Paul Meyer de vraag op in hoeverre de afmeting van een beeld er nog toe doet. Filmprofessionals zullen hierover discussiëren, waarbij tevens enkele speciale gasten aanwezig zullen zijn met fragmenten uit hun film.