Under the Tree
De film speelt op Bali en 'spelen' moet hier in de ruimste zin worden opgevat. Zoals het grootse werk van Nugroho Opera Jawa op Java speelde - met de muziek, de verhalen en de magie van Java - zo wordt nu op en met en door Bali gespeeld.
De film volgt drie vrouwen en daarmee drie verschillende verhalen over relaties met Bali. De verhalen hebben gemeen dat ze alledrie raken aan het magisch-realisme van Bali, de bovennatuurlijke krachten die hier sterker verweven met het leven lijken te zijn dan waar ook ter wereld.
De vrouwen zijn Maharani (27), Dewi (40) en Nian (19). Maharani’s verhaal en de in haar verhaal verweven voorstellingen gaan over moeder-dochterverhoudingen. Het lot wil dat juist zij wordt beschuldigd van de handel in kinderen. Het verhaal van Dewi is het meest dramatische. Ze is zwanger, maar heeft te horen gekregen dat haar kind vlak na de geboorte zal sterven. De tiener Nian is naar Bali gevlucht vanwege problemen met haar vader. Ze ontmoet de vaderfiguur Darma en via hem komt ze in aanraking met het fameuze Balinese Calon Arang-dodenritueel.
Tegen de achtergrond van een eilandsamenleving die bijna uit zijn voegen barst van de geesten en hun bezweringen, raakt de film ook aan een tragisch sociaal fenomeen. Indonesische moeders die niet in staat zijn hun gezin te onderhouden nemen hun kinderen steeds vaker mee in een wanhopige zelfmoord. (GjZ)