This Area Is Under Quarantine
Europeanen op seksvakantie in Thailand en travestieten die in de toeristengebieden werkzaam zijn geven misschien een ander idee, maar men gaat in dit land bepaald niet liberaal om met homoseksualiteit. Een vrijmoedige filmmaker als Thunska Pansittivorakul komt dan ook vroeg of laat met de censuur in aanraking. Dus wie zich afvraagt waarom die twee jongens in deze film tot het einde aan toe hun slip aanhouden, weet dan nu direct het antwoord.
Dat wil bepaald niet zeggen dat Pansittivorakul preuts of voorzichtig is. Je kunt hem niet anders dan moedig noemen en misschien ook wel een beetje geobsedeerd. Seks, gayseks, is zijn grote thema en voor zijn films heeft hij al menig jongen uit de kleren gepraat.
En hij heeft over meer een uitgesproken mening, zo komen in de film een aantal Thaise politieke incidenten op een scherpe manier aan de orde. Heet van de naald zijn die onderwerpen niet, want het kostte de maker drie jaar na de opnamen voordat hij de film kon afwerken.
In de documentaire film worden twee jonge jongens opgevoerd in een hotelkamer. Eerst worden ze ieder apart ondervraagd. De eerste is een moslimjongen uit het zuiden. Bij hem worden naast persoonlijke ook politieke gevoeligheden aangestipt. Dan volgt een boeddhistische jongen uit het noorden. Vervolgens worden ze samen kletsend en uiteindelijk vrijend geobserveerd. Van Pansittivorakul draait ook de korte film 'Action!' tijdens dit festival. (GjZ)