The Lightship
Skolimowski heeft The Lightship halverwege zijn carrière gemaakt. Het onderwerp van de film is de relatie tussen vader en zoon - in dit geval gespeeld door zijn eigen zoon, Michael Lyndon. Het verhaal speelt in het midden van de jaren vijftig. De hoofdpersoon is kapitein Miller, de baas van het lichtschip Hatteras voor de kust van Norfolk, Virginia. Miller neemt zijn rebelse tienerzoon Alex mee aan boord, maar dan krijgen ze te maken met de dreiging van drie gangsters die op de vlucht zijn en het schip willen overnemen. Deze problematische situatie stelt de band en het begrip tussen vader en zoon op de proef.
Hoewel de film gebaseerd is op de roman Das Feuerschiff (1960) van Siegfried Lenz en een metafoor zou zijn voor het gedrag van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog, ziet Skolimowski The Lightship als een film waarin hij het dichtst bij het werk van Joseph Conrad komt, met name diens Victory (1915). Een belangrijke overeenkomst tussen The Lightship en Victory is de sfeer van doem en diep pessimisme, die we in verband kunnen brengen met de Poolse romantische traditie van tragisch heldendom en ‘rampencultuur’ waaruit beide kunstenaars voortkomen. De opnamen van The Lightship verliepen moeizaam, voornamelijk vanwege de conflicten tussen Skolimowski en zijn hoofdrolspeler Klaus Maria Brandauer. Desalniettemin is het resultaat een stevige film, waarin alle middelen worden ingezet om een eenvoudig maar krachtig verhaal te vertellen. (EMK)