Hungry ghosts verwijst naar een begrip in Oosterse religies voor doden die geen afscheid van de levenden kunnen nemen. De term is ook vaak, net als in deze film, een metafoor voor mensen die niet beseffen dat het steeds pijnlijker en moeilijker wordt het geluk te vinden als ze in hun illusies blijven geloven. In dit speelfilmdebuut van acteur Michael Imperioli (1966, VS) zwerven zijn personages als geesten door het leven, op zoek naar geluk, op zoek naar vervulling van een verlangen. Imperioli is acteur in, en scenarioschrijver van The Sopranos geweest en speelde in meer dan dertig films, onder andere van Spike Lee en Martin Scorsese.
In The Hungry Ghosts lopen een aantal verhaallijnen door elkaar heen. Er is een verlopen radiopresentator (een schitterende rol van Steve Schirripa, ook uit The Sopranos) die zich met drank en pillen op de been houdt en via de telefoon ruziet met zijn ex-vrouw over hun ontspoorde zoon. Er is een jonge vrouw die wegvlucht van haar leven en, op zoek naar een slaapplaats, ex'en en vrienden bezoekt. Gedurende de film, die zich afspeelt in New York en omgeving in een tijdsspanne van 36 uur, wordt het duidelijk en onvermijdelijk dat de verhaallijnen gaan samenkomen. De film doet denken aan de beste tv-drama's door de subtiele acteursregie, het snel schetsen van situaties in het leven van een personage, en het creëren van ruimte door uitgekiende momenten van non-activiteit. (EH)