The Baby Formula
Alison Reids lowbudget-mockumentary-komedie is een vervolg op haar korte film Succubus. Hierin probeert een lesbisch stel, net als in The Baby Formula gepeeld door Megan Fahlenbock en Angela Vint, zwanger te raken. In The Baby Formula neemt Reid een voorschot op de toekomst en laat ze niet één, maar beide partners zwanger worden - en dan ook nog van elkaar.
Vooruitlopend op de medische wetenschap die er inmiddels in geslaagd is de stamcellen van vrouwelijke muizen te muteren naar sperma, zijn Athena en Lillith zwanger van elkaar. De regisseur koos voor een lichte toon en laat de zwangere actrices toch alle ongemakken en moodswings van een zwangerschap voluit neerzetten. Het zet van tijd tot tijd hun relatie onder druk. Aan dit spanningsveld voegt Reid vervolgens een contingent aan kleurrijke en uitbundig stereotype ondersteunende karakters toe. Onder meer een vileine broer, een zwaar christelijke moeder en een bevriend homostel geven The Baby Formula een even hilarisch als sociaal relevant reliëf en maken de film tot een soap opera met een humorvolle twist.
Vanwege de werkelijke zwangerschap van beide actrices was er geen tijd voor een langdurige preproductie en startten de opnames al tijdens het schrijven van het script. Of het publiek de moraal van het zo ontstane verhaal ondersteunt of niet, The Baby Formula eindigt met twee baby's die weinigen onberoerd zullen laten. (EH)