Tattoo
Tattoo is als een film noir, gesitueerd op een andere planeet. Het verhaal draait om een groepje kleine criminelen, hangjongeren eigenlijk, in een slaperig Chinees kustplaatsje. Leizi is lid van de lokale militie, maar verveelt zich rot. Met stoere vrienden als Hei-di, zijn zichzelf prostituerende vriendinnetje Ah-hua, en de uit de gevangenis teruggekeerde Qingmao brengt Leizi zijn tijd door met drinken en de buurt wakker houden. Ze persen klanten van Ah-hua geld af, en verkopen spullen voor de lokale gangster, Mr. Lian. Wanneer Leizi de rechtschapen dochter van de christelijke voorman ontmoet, begint hij te twijfelen aan zijn levenswandel. Maar de keten van geweld, beginnend met afpersing en ontvoering en eindigend in moord, is al in gang gezet, en niemand zal eraan ontsnappen.
Het verhaal is gebaseerd op de levensloop van een - inmiddels geëxecuteerde - schoolvriend van de maker, en speelt zich dus af in de harde, vaak wrede realiteit van hedendaags China waar kleine drugshandelaren de doodstraf wacht. Net als in zijn eerste film Weed (2007) toont Wang Liren zijn bijzondere oog voor expressionistische, poëtische composities. Zowel in de wijze waarop hij zijn acteurs neerzet, als in het gebruik van de vaak beklemmende, authentieke decors betoont hij zich een buitenbeentje in de huidige generatie filmmakers. Wang filmt nog altijd op intuïtie, en dat blijft fascinerend. (GT)