Sunrise/Sunset
De invloedrijke Russische filmmaker Vitali Manski heeft een reeks documentaire portretten gemaakt van beroemde politici als Poetin, Jeltsin en Gorbatsjov. De regisseur moest echter toegeven dat het maken van een film over de Dalai Lama een bijzondere uitdaging vormde, zowel professioneel als persoonlijk. Niet gehinderd door al te veel kennis van het boeddhisme, reisde Manski af naar Dharamsala, de woonplaats van de verbannen leider. Dat werd een ware ontdekkingsreis en de film is dan ook eerder een ‘reisverslag’ dan een ‘portret’.
Manski combineert beeldmateriaal van zijn gesprekken met de Dalai Lama en verslagen van de openbare diens audiënties met taferelen uit het dagelijks leven in Dharamsala. De regisseur is gefascineerd door zijn onderwerp, maar slaagt erin om voldoende afstand te houden, zodat hij niet in dogmatiek vervalt. Uit Manski’s film komt een charismatische filosoof naar voren die de vrede predikt door conventionele waarheden in twijfel te trekken. Manski neemt de uitdaging aan en nodigt ons uit hetzelfde te doen.
Sunrise/Sunset is niet zomaar een verslag van een dag uit het leven van een bijzondere denker die gelooft dat hij 'eindeloos herboren' wordt. Het is een documentair essay over de toestand van Eurazië, en als de trein van de regisseur de grens passeert tussen het overvolle China en de ontvolkte wildernis van oostelijk Rusland, wordt ons een verontrustend beeld voorgeschoteld van de toestand waarin de moderne beschaving zich bevindt. (MB)