Song About a Flower
'Sapovnela' betekent 'de bloem die niemand kan vinden'. We vertonen deze film zonder ondertitels (de voice-over is ons opgedrongen door de censuur uit het Sovjettijdperk, maar door het einde werd de film hoe dan ook verboden). Dit was mijn eerste poging tot een combinatie van muziek en kleur. Bovendien is dit een verhaal over de oude bloemkweker Michael Mamoelasjvili, die prachtige bloemstukken creëerde in zijn tuintje. (Otar Iosseliani)
Otar Iosseliani (1934, Georgië) studeerde wiskunde en regie in Moskou. Zijn eerste middellange drama Aprèl werd aanvankelijk het slachtoffer van de schaar van de censuur. Toen hij zich in de jaren ’70 gedwarsboomd voelde door de Sovjetautoriteiten verhuisde hij naar Parijs. Hij ontving prijzen voor zowel Les favoris de la lune als Et la lumière fut in Venice.