Serenghetti
Voor het Urban Screen-project benaderde het IFFR drie filmmakers met wie het festival een nauwe band onderhoudt. De Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas is daar een van. Sinds zijn ambitieuze en veelgeprezen debuutfilm Japón in Rotterdam in première ging, was zijn lyrische oeuvre op het festival te zien. Reygadas (een groot voetballiefhebber) maakt voor zijn urban screen een voetbalfilm. De wedstrijd tussen twee dameselftallen vindt plaats op een veldje midden in een surreëel berglandschap, waar de erosie flink zijn werk heeft kunnen doen. De wedstrijd heeft alles van een professionele match zoals die op doorgaans alleen op televisie te zien is: kleurige clubtenues, cameraregistratie vanuit alle gewenste hoeken, statistieken, de tussenstand, herhalingen in slow motion, een voorbeschouwing, interviews met de spelers enzovoorts. Een groter contrast tussen het ruige berglandschap en de strakke grootsteedse gevel waar dit alles op vertoond wordt, is bijna niet denkbaar. Voeg daar nog aan toe de vermenging van twee bijna onverenigbare werelden - die van de commerciële voetbaluitzendingen op tv en de kunstzinnige cinema van Reygadas - en een bijzondere kijkervaring is geboren.