Rain of the Children
Op 21-jarige leeftijd ontmoette de toen naïeve Vincent Ward de bijna tachtigjarige Maori Puhi die samen met haar schizofrene zoon Nikki een afgezonderd bestaan leefde in de binnenlanden van Nieuw-Zeeland. Hij verbleef bijna twee jaar bij hen en maakt daarover zijn bekroonde observerende documentaire In Spring One Plants Alone. Dertig jaar later keert hij terug om alle nog openstaande vragen beantwoord te krijgen over de vrouw die hem toegang gaf tot haar leven, maar zweeg over haar pijnlijke verleden. Wards expeditie groeit al snel uit tot een indringende verfilming van de grotere geschiedenis van een Maoristam die zich uitleverde aan de Tuhoeprofeet Rua Kenana, die hun lotsbestemming vergeleek met die van de Joden. Een woelige en vaak gewelddadige geschiedenis zou volgen. Rua koos Puhi als de vrouw voor een van zijn zonen, en op 14-jarige leeftijd kreeg ze haar eerste van veertien kinderen. Behalve de jongste, stierven ze of werden ze haar afgenomen.
Ward combineert archiefmateriaal uit zijn eerste film met getuigenissen van nog levende familie- en stamleden en gedetailleerde fictiescènes waarin enkele dramatische momenten uit Puhi’s leven door professionele acteurs worden gespeeld. Met Rain of Children maakt hij als het ware Puhi’s testament op. Hij leert begrijpen waarom Puhi en haar stamleden dachten dat er een vloek op haar rustte, en kan haar uiteindelijk loslaten. (EH)