Perfect Life
Perfect Life, de tweede speelfilm van Emily Tang (Tang Xiaobai), draait in eerste instantie om Li Yueying, een jonge vrouw in het koude noordoosten van China. In een wereld waar niemand zit te wachten op een ongeschoolde, onervaren vrouw, weet ze dat ze voor het najagen van haar toekomstfantasieën is aangewezen op haar koppigheid en egoïsme. Haar vader liet haar moeder in de steek, en het gespaarde familiegeld is bestemd voor de studie van haar jongere broer. Als ze haar werk bij een kunstledematenatelier opgeeft voor een baan als kamermeisje, trekt ze de aandacht van een mysterieuze, criminele Mongool.
Dan begint in de montage het documentaire verhaal van de Hongkongse Jenny naar voren te komen. Zij dacht haar leven perfect voor elkaar te hebben, maar als haar huwelijk strandt zit ook zij in financiële problemen en moet ze vechten voor de voogdij over haar kinderen.
De prachtig geconstrueerde film gebruikt de verschillende stijlen (het korrelige, donkere filmmateriaal uit de fictie tegenover het in contrastrijk HD gedraaide documentaire deel) om de onomkeerbare impact te tonen van industrialisering en kapitalisme in China op individuele levens. Li Yueying zien we nog een keer, als de vrouwen elkaar even ontmoeten in Shenzhen, een snelgroeiende stad in het zuiden van China, tegenover Hongkong. Een stad vol jonge vrouwen die zich, zoals Li Yueying, elke dag afvragen of hun inspanningen wel ergens toe leiden. (GT)