Our Beloved Month of August
Als je van Miguel Gomes' onnavolgbare speelfilmdebuut The Face You Deserve (2004) kon zeggen dat hij afkomstig leek van een verre planeet, dan is Our Beloved Month of August - een van de echte ontdekkingen van dit filmjaar - een ufo die geland is op het Portugese platteland.
Augustus is daar de tijd van vakantie en dorpsfeesten. Emigranten en stedelingen keren terug naar hun geboortedorp. Our Beloved Month of August lijkt in eerste instantie een documentaire over een film die niet van de grond komt. De beelden van een lanterfantende crew die deelneemt aan de zomerfestivals in en rondom Arganil gaan echter langzaam over in iets anders: de verfilming van het vuistdikke script waarover regisseur Miguel Gomes voortdurend ruziet met zijn producent. In dat scenario volgen we de vijftienjarige Tania, zangeres in de band van haar vader, en de amoureuze verwikkelingen met haar neef Helder. Tegen de achtergrond van het Portugese plattelandsleven met zijn Portugese smartlappen blijkt de relatie tussen Tania en haar vader niet zo zuiver.
Miguel Gomes (1972), van wie het festival zowel zijn speelfilmdebuut als een aantal korte films vertoonde, realiseerde een eigenzinnig, vaak grappig geheel van documentairescènes, interviews en pure fictie. Gomes speelt met de vraag waar de fictie begint en waar de leugen ophoudt, en maakt zo handig gebruik van de daadwerkelijke moeilijkheden bij het draaien van zijn film. Of zouden die ook verzonnen zijn? (GT)