In eerdere werken als Elements en Luukkaakkangas zagen we al hoe Kowalski zijn opnames stal van bewakingscamera’s, destijds voor uitsluitend esthetische doeleinden. Ditmaal heeft hij het gewaagd om met de beelden van bewakingscamera’s een schitterend filmisch essay te maken dat de zenuw blootlegt van het moderne panoptische tijdperk, waarin het realiteit is dat we overal bekeken worden.
Optical Vacuum is een afstandelijke visuele analyse met het intieme audiodagboek van kunstenaar Stephen Mathewson als soundtrack.