Oogverblindend
De film heeft een gewaagd minimaal uitgangspunt: een vrouw voert een telefoongesprek. Dat is het. Haar gesprekspartner zie je niet. Je moet van goeden huize komen om dat een film lang boeiend te houden. Cyrus Frisch heeft een solide reputatie als het gaat om het nemen van risico’s. Dat hij het waagstuk aanging, is daarom misschien niet zo opmerkelijk. Opmerkelijker is dat hij deze tour de force voor een actrice, toevertrouwde aan Georgina Verbaan, die haar roem in Nederland vergaarde via populaire soapseries en een levensstijl die vooral de tabloids interesseert. Maar Frisch' geloof in Verbaan betaalde zich uit in een ontroerende en breekbare presentatie.
De zelfopgelegde beperkingen van de film dwongen de filmmaker tot een visuele virtuositeit. De eenheid van plaats en handeling vroegen om een hoogst creatieve vertaling in film.
Aan de andere kant van de lijn is een Argentijnse arts, stem gegeven door de befaamde Rutger Hauer. Een stem die niet alleen overtuigt, maar ook decennia aan Nederlandse en Amerikaanse filmgeschiedenis in de film brengt.
Het is overigens bepaald geen luchtig telefoongesprek. Het grote leed van de mens en de wereld wordt aangesneden. De vrouw kan het aanschouwen van al dat leed niet meer aan en probeert dat in een gesprek met een vreemde van zich af te praten. En die grote acteurs weten het zomaar draaglijk te houden. (GjZ)