Nightmare Detective 2
In toon en thematiek is deze opvolger van het verontrustende Nightmare Detective eerder een voorloper. Maggie Lee (Hollywood Reporter) noemde hem een prequel en daar is veel voor te zeggen. Kagenuma Kyoichi, de Nightmare Detective, wordt als een onverschillige en humeurige popster gespeeld door Matsuda Ryuhei. Kagenuma kan andermans dromen en nachtmerries betreden, maar hij wordt zelf ook geplaagd door nachtmerries. In die nachtmerries is hij een klein jongetje dat merkwaardige conflicten heeft met zijn moeder. Op onberekenbare momenten heeft ze een diepe angst voor haar eigen kind. Ze herkent in hem de bovennatuurlijke krachten die hem uiteindelijk tot Nightmare Detective zullen maken, maar die door haar niet kunnen worden beheerst. Ze pleegt zelfmoord, maar blijft in de dromen van haar zoon rondspoken.
Kagenuma wordt benaderd door de middelbare scholiere Yukie. Zij heeft met een stel vriendinnen hun klasgenootje Kikukawa zo gepest dat ze via dromen dodelijk wraak is gaan nemen. De vermoeide en slapeloze detective heeft aanvankelijk geen zin om Yukie te helpen, maar herkent uiteindelijk de problematiek van zijn moeder in haar.
Deel een van de Nightmare Detective was een hardere en ook bloederiger film. Dit deel is stemmiger en meer psychologisch. De angst die wordt opgeroepen is ook niet schokkend, maar kruipt langzaam onder de huid van de kijker. En het zijn vooral klassieke filmische effecten die een sterk gevoel van onbehagen oproepen. (GjZ)