Marthas Garten
Karl leidt een afgezonderd leven. Zijn appartement is piekfijn in orde, hij zit graag uren stilletjes in een kroeg en hij slaapt graag. Op een avond ontmoet hij onder enigszins sinistere omstandigheden Martha, een vrouw die een raadselachtige aantrekkingskracht op hem uitoefent. Een fataal liefdesverhaal neemt een aanvang; zelfs helemaal op het einde zal Karl niet kunnen zeggen wat er nou precies gebeurd is - of hoe het kon gebeuren. Hij beseft al snel dat er met de liefde iets griezeligs in zijn leven is gekomen. Geleidelijk raken ook de meest onderdrukte demonen in hem ontketend. Zelfs de gezellige ‘stapavondjes’ met zijn oude vriend Uwe bieden hem niet langer de ontspanning van vroeger. Karl ervaart zijn ontmoeting met Martha als een stuiptrekking, een val van grote hoogte. De heftigheid van zijn gevoelens doorbreekt het dunne vernislaagje van ‘veiligheid’; hij zinkt tot ongekende diepten. Uiteindelijk ervaart hij zijn omgeving alleen nog maar als een macaber decor voor zijn neergang en val. Omdat hij ervan overtuigd is dat de hele stad geïnfiltreerd is door ‘levende doden’, sluit hij zich op in zijn huis. Maar dat is nou juist waar hij zijn bleke buren aantreft en bovenal waar Mr. Tepesch, de oude vampier, zich genesteld heeft: het is een nauwkeurig gesmeed complot. Ondertussen wordt de band tussen Martha en de buurt steeds hechter. Karl is meegesleurd in een moorddadige draaikolk die alleen maar tot bloedvergieten kan leiden. (CW)