Machorka-Muff
In het optreden van kolonel Machorka-Muff, een voormalige nazi die door het Adenauer-bewind in ere werd hersteld, herkennen we de onveranderde denkwijze van de nazi en/of de militaristische filosofie. Net als de kolonel in de titel is Dr. Johannes Eckhardt zakelijk en overtuigend als aanhanger van de rechten van de soldaat.
In 1954 verhuisde Jean-Marie Straub (1933, Metz) als student naar Parijs, waar hij een filmclub organiseerde. Hij ontmoette Jacques Rivette en Robert Bresson. In 1958 weigerde hij dienstplicht in Algerije en vertrok naar München met zijn vrouw, Danièle Huillet (1936 -2007). Vijf jaar later schreven en regisseerden ze samen Machorka-Muff, hun eerste film. Sindsdien hebben ze samen nog twintig films gemaakt. In hun bekendste werk, The Chronicle of Anna Magdalena Bach (1967), was de Leipzig Chorale voor het eerst in het openbaar te horen. In 1969 verhuisde het echtpaar naar Rome. Eén wet domineert al hun films: ondanks wijzigingen in tijd en ruimte moet de verfilming de originele betekenis van de tekst respecteren. (Unifrance)