Machan
De producent van het internationale succes The Full Monty levert met Machan zijn regiedebuut. Dit verhaal van 23 arme sloebers uit een sloppenwijk in Colombo, Sri Lanka, gaat zowel over werkloosheid als het verlies van mannelijk aanzien. Het avontuur van de Sri Lankanen is gek en ongeloofwaardig, maar desondanks geïnspireerd op een waargebeurde geschiedenis. Om aan hun tergende armoede te ontsnappen, schrijven 23 mannen zich als een fictief handbalteam in voor een internationaal toernooi in Beieren. Ondanks dat Sri Lanka geen handbal, laat staan een nationaal team kent, slagen ze er na enige tegenslag in via valse aanbevelingsbrieven de benodigde visa te bemachtigen. Pasolini schept een gevoelige balans tussen realistisch drama en ongeneerde absurditeit en speelt universele thema’s van armoede, bedrog, liefde en kameraadschap overtuigend tegen elkaar uit via een flinke cast van volwaardige teamplayers. Het zijn underdogs met volle karakters die, afgezet tegen hun individuele achtergrond, een gedifferentieerd beeld schetsen van wat armoede betekent. Dit zal deels te danken zijn aan het schrijversduo dat Pasolini vormde met Ruwathie de Chikera, dochter van een Sri Lankaanse bisschop in een van de armste slums van Colombo. Ze interviewden samen lokale bewoners en combineerden hun verhalen met die van de ‘echte’ handballers, die na hun verdwijning in Duitsland nooit meer zijn teruggevonden. (EH)